زندگی جاری ست ...

دست تو فانوس شبه، جادوئی از آغوش ماه از واژه ها طرحی بکش، با هر اشاره هر نگاه

زندگی جاری ست ...

دست تو فانوس شبه، جادوئی از آغوش ماه از واژه ها طرحی بکش، با هر اشاره هر نگاه

بی تو من اسیر دست آرزوهای محالم

سلام

 

* به علی آقا ی عزیز که من و با سیاوش قمیشی آشنا کرد.

(یاد من نبودی اما

من به یاد تو شکستم

غیر تو که دوری از من

دل به هیچ کسی نبستم)

 

به شدت دلم هوای سیاوش قمیشی کرده. سال قبل همین موقع ها بود که آلبوم "روزهای بی خاطره" اومد و الان دوباره دلم آلبوم جدیدی از سیاوش قمیشی می خواد.

 

دارم فکر می کنم چند بیت از شعر هاشو بنویسم ولی می بینم واقعا نمی تونم انتخاب کنم. 

 

"انتظار روز برفی" رو بنویسم ؟

"هدیه" ی آلبوم "خواب بارون" رو بنویسم یا "سایه" رو ؟

 

فاصله یه حرف ساده است بین دیدن و ندیدن

بگو صرفه با کدومه شنیدن یا نشنیدن

 

عزیزم روز میلادت مبارک.

 

- یه بار یادمه با حسین تو قطار که داشتیم می رفتیم مشهد. از 12 شب تا برسیم همین یه ترانه ی میلاد رو با هم گوش دادیم. (یه هد فون داشتیم هر کی یه گوش :)

 

مرداد داغ دست تو ...

 

مگه می شه یه پرنده

بمونه بی آب و دونه

 

من برای تو می خونم هنوز از این ور دیوار  ...

 

مزرعه دزدیدنی نیست ...

 

- ثانیه ثانیه آلبوم "بی سر زمین تر از باد" رو دوست دارم. آلبومی که به نظرم با تکنیک ترین و حرفه ای ترین آلبوم سیاوشه و همکاری اروین (تنظیم کننده نقاب و بی سرزمین تر از باد) با سیاوش یکی از عوامل اصلی استثنایی شدن این کاره.

 

زیر گوش برگ تنها ...

می گه طعمه ی خزونی

 

تو روزنامه نمی خونیم نهنگ ها خودکشی کردن

 

بعضی وقتا که میای سر روی شونه ام می زاری

تمام غصه ها رو از دل من بر می داری

اما این فقط یه خوابه، خواب پشت پنجره

وقت بیداری بازم غم می شینه تو حنجره

 

بی تو من اسیر دست آرزوهای محالم

 

اگه باشی با نگاهت

می شه از حادثه رد شد

می شه تو آتیش عشقت

گُر گرفتنُ بلد شد ...

 

- شعر های اجرا شده از یغما گلرویی تو  "نقاب"،"بی سرزمین تراز باد" و "روزهای بی خاطره" فوق العاده زیبا ست.

 

قد هزار تا پنجره تنهایی آواز می خونم ...

 

- کشته ی اجرای این ترانه تو آلبوم فرنگیس ام.

 

شهر من، من به تو می اندیشم ...

 

نگاهی می کنی ما را، مگه عاشق ندیدی، تو

یا شاید دیدی و رسوا ترین عاشق ندیدی، تو 

 

الهی خوش خبر باشه قناری ...

 

- یاد دشت هویج افتادم که اونجا بی هوا چند بیت از این ترانه رو خوندم و آقا سید دعا کرد که خدا سیاوش رو حفظ کنه :)

 

بی خیال از ناله ها و گله های برگای زرد خزونی

 

توی هر گوشه ی این شهر دارم از عشق تو یادی

می سوزونه من یاد دلی که به من ندادی

می رم و گم می شم آخر تو غروب دشت غربت

نمی تونم که بمونم توی شهر بی محبت

 

هیش کی مثل ایرونی نمی شه ...

 

- ملودی این کار تکه

 

تا که یک روز تو رسیدی

توی قلبم پا گذاشتی ...

برای داشتن عشقت همه جونم آرزو شد

 

جاده های بی سوار و سار (یا سال) گنگ بی بهار و ...

 

این دیگه فکر نداره

وقتی می شنوی می گم   تو برو باهم نمون ...

 

مثل یه نور کوچولو اومدی ستاره شدی و ...

 

- جالبه! شعر این ترانه (ستاره – از آلبوم "تاک") رو خود سیاوش نوشته.

 

رفتی و آدمکا رو جا گذاشتی

قانون جنگل زیر پا گذاشتی ...

 

- خیلی وقت ها تو خداحافظی با علی آقا همین رو می خونیم.

 

یاد تو هر تنگ غروب تو قلب من می کوبه

سهم من از با تو بودن غم تلخ تو بوده

 

مسافر شهر غمی

غریبی مثل خودمی ...

 

- اجرای این کار تو یکی از کنسرت های دبی سیاوش رو خیلی دوست دارم. کل جمعیت دور سن حلقه زدن و دارن با سیاوش می خونن.

 

قرن ما شاعر اگر داشت هوا بهتر بود

خار هم کمتر نبود از گل؛ بسا گل تر بود

 

خرسند شدیم از این که امروز

رنگی دگر است نه رنگ دیروز

 

هراس های بیهوده ؛ تا بوده همین بوده ...

 

- دکلمه های مسعود فردمنش تو آلبوم های "حکایت" و "حادثه" بی نظیره.

 

تو ندیدی، چه غریبه جزیره

یه خاکه، توی آب اسیره

همیشه، تو هراس مرگه

که روزی، زیر آب نمیره

 

با سلام خدمت بابا ...

...

یادمون دادن که اینجا زندگی رو سخت نگیریم

...

براتون نور می فرستم

جنس اعلا طرح آخر

...

راستی اونجا نور فانوس

یه شبش کرایه چنده ؟

 

- کارهایی که سیاوش در رابطه با غربت و غریبه بودن خونده خیلی دلنشینه.

 

پرنده های قفسی عادت دارن به بی کسی

 

سکوتم از رضایت نیست، دلم اهل شکایت نیست ...

 

- هزار شاکی خودش داره

 

اون روزا ما دلی داشتیم

واسه بردن جونی داشتیم

واسه مردن کسی بودیم ...

 

- واسه مردن کسی بودیم. واسه مردن کسی بودیم. واسه مردن کسی بودیم. ...

 

مثل برگی خشک و تنها

روی شاخه موندم اینجا     می ترسم

توی چنگ وحشی باد

برم از خاطر و از یاد           بپوسم

 

یه عمری بد آوردی و از چشم دنیا دیدی ...

 

- این شعر رو احمد خان بی نظیر اجرا می کنه. (با یه احساس سرشار و خیلی ناز)

 

با هر که سخن گفتم در خود گره ای گم بود

چون کرم شبان تابان می تابی و می تابم ...

 

من از صدای گریه ی تو به غربت بارون رسیدم

تو چشمات باغ بارون زده دیدم

 

... برای بی وفایی هزار بهونه داری

 

- زمستون سال قبل شدید مریض شدم. فقط می خوابیدم. برای خودم سیاوش درمانی تجویز کردم اونم از نوع "تاک" ش.

 

هرگز نخواستم که تو رو با کسی قسمت بکنم

 

توی زندون می کنه جون

مرد با همت میدون

توی فکر رای فرجام امیره ...

 

مگذار که یاد ما را

طعم تلخ این حقیقت ببرد

این حقیقت است که از دل برود

هر آنکه از دیده رود

بیا برگرد ...

 

- بیا برگرد ...

 

- اما حرف آخر ...

 

وقتی دستام خالی باشه

وقتی باشم عاشق تو

غیر دل چیزی ندارم

که بدونم لایق تو

...

اگه احساسم کشتی

اگه از یاد منو بردی

اگه رفتی بی تفاوت

به غریبه سر سپردی

بدون اینو که دل من

شده جادو به طلسمت

یکی هست این ور دنیا

که تو یادش مونده اسمت

 

* ببخشید که خیلی منظم نیست و اینقدر شلوغه. کاملا دلی نوشتم و اکثر شعرها رو از حفظ نوشتم، پس حتما ایرادهایی داره که از این بابت عذر می خوام.

 

نظرات 18 + ارسال نظر
تنها چهارشنبه 22 شهریور‌ماه سال 1385 ساعت 11:38 http://stubborn_girl_alone.persianblog.com

سلام
فکر کنم اول شدم:))
بعذ این همه برگشتین:))
شعرای انتخابی خوبی بودن
خوش باشید

سلام

بزرگوارید.
بله. برگشتم.
تشکر

احسان چهارشنبه 22 شهریور‌ماه سال 1385 ساعت 12:34 http://sheyda.ir

۱- حرف نداشت
۲- همیشه چیزهایی که کاملا از روی دل نوشته میشه و هیچ طرحی براش نداری خیلی قشنگتر از اونی که فکر میکنی از آب در میاد ...
۳- به شدت دلم هوای سیاوش قمیشی کرد(م) !!!
۴- کاش میشد همه‌ی اینایی که نوشتی رو ترانه‌هاش هم میذاشتی ... خیلی خدا می‌شد!
۵- خیلی‌ها شاید این آهنگ سیاوش زیاد به دلشون نشسته باشه ولی من که این آهنگ رو شنیدم خیلی حال کردم مخصوصا اینکه کلیپ فلشی که عکسهای مطابق با اون رو با ترانه تدوین کرده بود رو دیدم ... عاشق این ترانه شدم :

>>>
تصور کن اگه حتی تصور کردنش سخته!
جهانی که هر انسانی تو اون خوشبخته خوشبخته!
جهانی که تو اون پول و نژاد و قدرت ارزش نیست!
جواب هم‌صدایی‌ها پلیس زِد شورش نیست!
نه بمب هسته‌ای داره، نه بمب‌افکن نه خمپاره!
دیگه هیچ بچه‌ای پاشو روی مین جا نمی‌زاره!
همه آزاده آزادن، همه بی‌درد بی‌دردن!
تو روزنامه نمی‌خونی، نهنگا خودکشی کردن!

جهانی را تصور کن، بدون نفرت و باروت!
بدون ظلم خود کامه، بدون وحشت و تابوت!
جهانی را تصور کن، پر از لبخند و آزادی!
لبالب از گل و بوسه، پر از تکرار آبادی!

تصور کن اگه حتی تصور کردنش جرمه!
اگه با بردن اسمش گلو پر میشه از سرمه!
تصور کن جهانی را که توش زندان یه افسانه‌س!
تمام جنگای دنیا، شدن مشمول آتش‌بس!
کسی آقای عالم نیست، برابر با هم‌اند مردم!
دیگه سهم هر انسانِ تن هر دونه‌ی گندم!
بدون مرزو محدوده، وطن یعنی همه دنیا!
تصور کن تو می‌تونی بشی تعبیر این رویا!

» ترانه سرا : یغما گلروئی

۶- بیشتر راجع به ترانه تصور کن ...

پر واضح است که شعر ترانه و آهنگ "تصور کن" سیاوش قمیشی ساختار و الهامش از آهنگ قدیمی ولی همیشه گوارایی بهمان اسم مربوط به خواننده معروف انگلیسی جان لنون از گروه بیتل است که قسمت ضد مذهبی این آهنگ و درحقیقت قسمت اصلی روح و دینامیزم این آهنگ بیان نگردیده است
سبک کار استاد در این 30 و چند سال اخیر و حتی سبکی که ظاهر خود را به آن می آراید همه دلالت از تحسینی است که استاد از جان لنون دارند.
برای اطلاع شما دوستان متن اصلی و ترجمه آن را برایتان می نویسم

-------------------
جان لنون
ترجمه اصل آهنگ
Song's Name; Imagine
Lyrics by: John Lennon
تصور کن بهشتی در کار نیست
اگر سعی کنی آسان است
تصور کن جهنمی در زیر ما نباشه
و روی سرمان فقط آسمان
تصور کن همه مردم
برای امروز زندگی بکنند
تصور کن که مملکتی در کار نیست
کارسختی نیست
تصور کن هیچ چیز که بکشی و یا براش بمیری نباشه
تصور کن مذهب هم نباشه
تصور کن همه مردم
در صلح زندگی کنند
تصور کن مالکیتی در کار نباشه
نمیدونم میتونی این کار را بکنی
تصور کن احتیاجی برای طمع و یا گرسنگی وجود نداشته باشه
یک اجتماع برادرانه
تصور کن همه مردم
همه دنیا را با هم شریک هستند
ممکن است که تو فکر کنی من آدم رویائی ام
ولی من تنها نیستم
امیدوارم تو هم به ما ملحق بشی
و اون موقع همه دنیا یکی خواهد شد



Imagine there's no heaven,
It's easy if you try,
No hell below us,
Imagine all the people living for today...
Imagine there's no countries,
It isn't hard to do,
Nothing to kill or die for,
No religion too,
Imagine all the people living life in peace...
Imagine no possesions,
I wonder if you can,
No need for greed or hunger,
A brotherhood of man,
Im!
agine all
the people Sharing all the world...
You may say I'm a dreamer,
but Im not the only one,
I hope some day you'll join us,
And the world will be as one

۷- قربونت

۰. سلام
۱. مرسی
۲. تا حدودی موافقم.
۳. تشکر که اینقدر با دقت می خونی.
۴. سی دی شو برات میارم.
۵. فروردین رفته بودیم مشهد. با الهه رفتیم زعفرون بخریم. برگشتی سوار یه ماشین شدیم. از اون پیکانهای قراضه. همین ترانه رو گذاشته بود و تا ته صدا رو بلند کرده بود. اون جا من فوق العاده با این کار ارتباط بر قرار کردم.
تو روزنامه نمی خونی نهنگا خود کشی کردن ...
۶. این ترانه که یغما گفته بسیار زیباتر عاطفی تر به روز تر از نمونه اصلی اونه. و این یعنی یغما موفق بوده.
۷. همچنین.

... چهارشنبه 22 شهریور‌ماه سال 1385 ساعت 15:28

اَه اَه اَه..بدترین پستی بود که میتونستی بکنی...

۵ نظر بالاتر گفتی که معرکه است که !!!

... چهارشنبه 22 شهریور‌ماه سال 1385 ساعت 15:32

اون صبح فردا رو خوب اومدیا..

:))

... چهارشنبه 22 شهریور‌ماه سال 1385 ساعت 15:35

یه بارم من داشتم با خواهرم حرف میزدم بعد رسیدم دمه در زنگ زدم دیدم با گوشی واستاده پشت در داره با من حرف میزنه..

اینقده تعجب کردم فک کردم خونه اونا..

...

... چهارشنبه 22 شهریور‌ماه سال 1385 ساعت 15:40

بعد گفتم من الان زنگ زدم خونه خودتون بودی که..بعد اونم گفت تکنولوژیه دیگه..

...

... چهارشنبه 22 شهریور‌ماه سال 1385 ساعت 15:45

اهان در مورد سیاووش قمیشی باید بگم حرف نداره...

...

... چهارشنبه 22 شهریور‌ماه سال 1385 ساعت 15:46

معرکه بود این پست..

۵ تا پایین تر گفتی که بدترین بود که !!!

... چهارشنبه 22 شهریور‌ماه سال 1385 ساعت 15:56

مرسی از اینکه سر زدی..


حرف زدی...


برف زدی...


کله زدی...

حضور گرمت تو این گرما حال آدم رو میگیره..


ولی واسه پاییز و زمستون خیلی حال میده...

قربونت..

از پذیرایی در این قصر هم لذت بردیم..

به کاخ ماهم بیایید..

از همین چرت و پرتهای دیگه در اضافه...


دیگه چیزی یادم نمیاد..



من تکذیب می کنم.

... چهارشنبه 22 شهریور‌ماه سال 1385 ساعت 15:57

تو سلامت کو اصن؟؟!!!

...

... چهارشنبه 22 شهریور‌ماه سال 1385 ساعت 16:03

راستی بهت گفتم؟؟؟

تو ایران خودمونم از این تکنولوژیا هست...

...

مونا برزویی پنج‌شنبه 23 شهریور‌ماه سال 1385 ساعت 13:09 http://www.mb2004.persianblog.com

سلام.. همه با کارهای سیاوش قمیشی خاطره داریم.. :)

سلام

دقیقا.

... پنج‌شنبه 23 شهریور‌ماه سال 1385 ساعت 18:19

جبران میکنیم علی جون...(نیش) + =))

...

... پنج‌شنبه 23 شهریور‌ماه سال 1385 ساعت 22:55

=))

؛)

سارا جمعه 24 شهریور‌ماه سال 1385 ساعت 01:47 http://adamaka.blogsky.com

سلام خوبی علی جون
بعد این همه مدت می بینم که پست خوبی کردی طولانی
ولی من هنوز نتونستم درست بخونم
راستی خیلی خوشحال شدم که وبلاگ الهه برگزیده شد

تشکر.
خیلی نسبت به من لطف داری.

هیلا جمعه 24 شهریور‌ماه سال 1385 ساعت 07:28

زنده باد سیاوش

Viva Siavash

احمد یکشنبه 26 شهریور‌ماه سال 1385 ساعت 12:37 http://www.bisaman.blogfa.com/

سلام علی جان
آقا ته احساس بود ...حالی بردیم
قربون دلتون برم من نوشته هاش دلبریه ...

( می شود فقط یک بار بی خیال و بد باشید؟
شکل این همه مردم بی غمی بلد باشید؟
چشمتان پر از اعجاز مثل سورة نور است
شکل این عروسک ها می شود جسد باشید؟
شعر من شما را کاش بی سبب نلرزانَد
می شود شما مثل ضربِ صفر و صد باشید؟
امشب از هوای شعر چشمه چشمه بی تابم
روی حس و حال من می شود که صد باشید؟
مَردِ ایلِ آزادی! ای همیشگی عاشق
می شود فقط یک بار نفرت ابد باشید؟
بر تجسم عصیان یا که حس رخوتناک
می شود فقط در خواب لحظه ای سند باشید؟
بر گذشتن از این عشق من بهانه می خواهم
خوبِ بی نهایت خوب! می شود که بد باشید؟ )
اردتمند شما هستیم آقا هزارتااااااااااااااااااااااااااااا

سلام

آقا ما داریم درس پس می دیم.

خوب بی نهایت خوب ...

امپراطو موسیقی پاپ پنج‌شنبه 23 آذر‌ماه سال 1385 ساعت 09:54 http://www.soltan-siavash.mihanblog.com

سلام دوست عزیز
فقط سیاوش قمیشی عزیز
خوشحال می شم به من هم سر بزنید
با تشکر
امپراطور موسیقی پاپ سیاوش قمیشی


امروز ۱۰ دی نظرتون رو دیدم.
مرسی.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد